TDM: Demontáž tachometru a problematické místo čítače kilometrů

Pokud máte problém s nefunkčním počitadlem kilometrů, čtěte dále. S rychloměrem obvykle problém nebývá, poněvadž je bezkontaktní, tj.ručka je unášena magnetickým polem a hnací i hnané zařízení je odděleno. Pokud je nefunkční rychloměr, je pravděpodobně ukroucen bowden náhonu. Toto mohlo být v minulosti způsobeno jako následek znefunkčnění zmíněného počitadla kilometrů. Nejkritičtější místo v počitadle kilometrů je plastové ozubené kolečko, které pohání už samotné počitadlo. Předpokládám, že právě toto kolečko časem praskne, musí totiž zvládat přenos poměrně značné síly. Časem totiž vysychá mazivo a sami se po rozmontování můžete přesvědčit, že pohnout celu soustavou je poměrně náročné. Celkové a denní počitadlo kilometrů je spojeno dalším kolečkem, takže pokud vám funguje pouze počitadlo celkově ujetých kilometrů, hledejte problém v malém plastovém kolečku, které je mezi oběma počítadly zevniř.

Pojďme ale od začátku od demontáže. Nejprve sejmeme volant. Násilím odstraníme okrasný kryt volantu, který zároveň slouží jako spínač zvukové houkačky.

Nic se nebojte, nemůžete při odstraňování nic zkazit. Je chycen na třech místech pod pružinkami (které se nerozskočí :) ) Poté je třeba vysunout drátek, který je k volantu nasazen (houkačka). Nyní je již možne vidět matici velikost 24. Teď budete potřebovat nástrčný klíč, normálním se k matici nedostanete. Po uvolnění matice (klasický pravotočivý závit), lze volant lehce sundat. Teď je čas povolit dva šroubky, které se nacházejí v horní části přístrojové desky.

V tomto okamžiku je možno lehce celou soustavu tří přistroju vyndat. Neni to však úplně tak jednoduché. Stále vám bude překážet část, do které je nasazen volant. Ale nebojte, deska nepraskne, je potřeba si dávat jenom trochu pozor. Desku se vám podaří vysunout cca o 15 cm k sobě. Nyní je možné odšroubovat náhon rychloměru a rozpojit tři konektory. Nelze je pak zaměnit, i když jsou stejné. Každý obsahuje jiný počet vodičů.
Teď si desku můžete odnést do tepla vašeho domova :) Při této příležitosti doporučuji zkontrolovat všechny žárovičky 1,2W. Jsou totožné jako např.pro Škoda Favorit. Jedna stojí cca 6Kč. Stojí za to, je vyměnit a zkontrolovat, která už je vysvícená. Pozná se to tak, že je načernalá. Ta už má svá nejlepší léta za sebou.

Všechny tři přístroje jsou do tubusu zasazeny volně. Drženy jsou samosvorností za pomoci drážkované gumy, která obepíná každý z nich. K jejich vysunutí je zapotřebí násilí. Vysunují se dopředu, tedy je třeba zatlačit ze strany vodičů.

Teď vás čeká jedna z nejnáročnějších operací. Výrobce zřejmě nepočítal s tím, že se někdo někdy bude chtít podívat dovnitř přístroje. Rozmontování je nutné provést takto: šroubky zezadu nechte zašroubované, povolíme je později. Nyní je potřeba odehnout celý kovový prstenec po celém svém obvodu. Vzpomeňte si na otevírání zavařovací sklenice plné lahodných okurků desetníkem. Pouze s tím rozdílem, že si nesmíte esteticky poškodit prstenec. Těžko koupíte nový.. Tato operace vám zabere i hodinu a vyžaduje značnou trpělivost a pokud se vám potí ruce, když jste nasraní, tak doporučuji častěji odbíhat si je umýt a odmastit. Jinak se vám ruce svezou a dílo zkázy je tu. Jakmile odstraníte prstenec, sejmete plexi sklíčko, pak vnitřní prstenec. Teď je čas povolit zadní šroubky. Uchopte tachometr za
tělo náhonu rychloměru a vysuňte jej dopředu. Dostanete něco takového:

Na plechovém obalu už vidíte odstraněné problémové ozubené kolečko, které je umístěno zde:

Problémů může být uvnitř několik. Buď je toto kolečko prasklé úplně a pak se vám vysype (horší varianta) nebo je pouze naprasklé a posunuté na hřidelce úplně dole. Toto je neklamná známka toho, že v celé soustavě panovaly extrémní silové podmínky. Čili je nutné všechna ozubená kolečka promazat a vyčistit. Mazadlo použijte takové, které nevysychá. Já jsem měl po ruce pouze plastické mazivo, což příliš vhodné není, má poměrně velkou viskozitu. Nicméně nevysychá :) Hřídelku, na kterou se kolečko nasazuje je potřeba dokonale odmastit a vyleštit. To samé proveďte s kolečkem uvnitř. Před tím, jak určitě sami tušíte, je nutné jej slepit. K tomu se hodí jakékoli kvalitní  lepidlo na plasty. Použil jsem běžné vteřinové lepidlo. Pro jistotu můžete kápnout i na hřídelku a zajistit tak neprokluzování. Nicméně v tom případě si musíte být funkčností celého systému - velké síly mohou způsobit při nemožnosti otáčení bowdenu jeho ukroucení (lze objednat nový)

Teď můžete nabýt dojmu, že jste hotovi. Bohužel ne. Až napodruhé jsem zjistil, že toto nestačí. Při lepení nikdy nedokážete zajistit , že průměr kolečka zůstane stejný. Predevším velikost hlavové kružnice a rozteč zubů v místě lepení je o několik desetin milimetru větší. To v praxi způsobí to, že v tomto místě zub nezapadne do šneku, který ho pohání, nýbrž se bude dotýkat hrany jeho zubu. V lepším případě dojde k prokluzování kolečka na hřídeli (kolečko není na hřídeli nalepeno), v horším k ukroucení bowdenu (lepení).

Jak z toho ven? Upravit rozměry zubu tak, aby zapadl do drážky šneku. Vezmeme tedy pilníček na železo a opatrně pilujeme výšku zubu asi na 60% původního rozměru. Upravte také bok zubu. Takto je
třeba upravit ještě i následující zub. Každopádně méně je více! Jakmile se vám podaří kontrolou zjistit, že vám prochází všechny zuby šnekem, máte vyhráno.

Na fotkách vidíte, že kolečko je ještě zpevněno po obvodu utaženým mnohažilovým vodičem z obou stran. Povšimněte si zmenšených zubů. Nekolikrát vyzkoušejte celý cyklus (dá se říct, že odpovída zhruba jednomu kilometru) a poté obráceným postupem zamontujte do auta.

Mnoho štěstí a stovky napočítaných kilometrů přeje TDM.

Aktualizace 23.3.2007 - po čase se ukazalo, ze ke 100% výsledku a neopakování se opětovného rozlomení nebo sjetí kolečka díky velké síle je zapotřebí zmenšit přítlak pružiny resetovacího tlačítka. Čím
větší je síla, tím hůře se kolečka otáčejí. Od protažení pružinky jsem napočítal 2000 km a stále počítá.

Aktualizace 22.11.2009 - A když se Vám s tím nebude chtít srát, tak klikněte na http://www.odometergears.com/ a kupte si kolečko fungl nové. ;-)

Použití návodu na vlastní riziko.