FAQ - Časté dotazy - Veteránství - jak na to (autor BB - aktualizace k 12/2011)
Od 05/2012 platí nová vyhláška, resp. novela starší vyhlášky, chystám aktualizaci !
Základní podmínkou pro přijetí vozidla jako veterána je stáří vozidla
minimálně 25 let. Chystá se navýšení tohoto limitu na 30 let tak, aby toto stáří
bylo ve shodě s evropskými pravidly nadnárodních klubů, zastřešujících kluby
národní. Některé kluby již praxi provádějí dle tohoto budoucího limitu, pro něj
však zatím není (na rozdíl od oněch 25 let) v českém zákoně opora.
Další, neméně důležitou
podmínkou je zachování historické původnosti vozidla, myšleno tím parametry,
design, použití dílů pro opravy či úpravy, kola, doplňky .... prostě jakýkoliv
vzhledový tuning je v tomto případě problém. Ale "je to o lidech" takže i různé
kluby jsou různě přísné a striktní či tolerantní.
Důvodem pro zájem o získání veteránských dokladů - správně a odborně průkaz
historické původnosti vozidla (HV) je:
Základní stupeň veteránství - tzv. Klubová testace:
Prvotní registrace HV slouží pro základní ověření historické původnosti vozidla
(zkrátka že je ve stavu a příslušenství jako v době výroby, neobsahuje
nepřiměřené úpravy apod.). Vozidlo musí mít platné české RZ (SPZ).
Registrace stojí jak kde ve kterém klubu cca 500,- Kč, potřeba je k tomu vyplnit
registrační formulář a poskytnout 3x levopřední a pravozadní barevné
fotografie vozu. A předložit doklad totožnosti.
Pak samozřejmě dojet s vozidlem na nějakou akci klubu, kde je přítomna testační
komise, která vlastní klubovou testaci provede.
Po nějaké době od testace a vyřízení formalit vám bude vystaven doklad - průkaz
HV.
Již s tímto průkazem můžete dojít na pojišťovnu, kde vám po předložení tohoto
průkazu mohou vystavit pojistnou smlouvu na povinné ručení z provozu motorových
vozidel na 1/12 plné taxy dle příslušné kubatury.
Klubová testace je nepřenosná, při prodeji a koupi musí nový majitel pro stejné
výhody absolvovat testace znovu na své jméno.
S takovouto testací ale samozřejmě podléháte veškerým pravidlům provozu vozidel
- STK + EMISE každé dva roky (což třeba právě emise mohou být problém).
Vyšší stupeň veteránství - tzv. Krajská testace:
Pokud máte vozidlo zcela bez technického průkazu a RZ, je možné získat průkaz
Technické způsobilosti pro své historické vozidlo a získat RZ pro provoz.
Tento proces probíhá u Krajské testační komise - může probíhat zároveň s výše
uvedenou klubovou testací - a v tomto procesu probíhá kontrola technické
způsobilosti k provozu na veřejných komunikacích.
Budete samozřejmě potřebovat vyplněnou příslušnou žádost - například podle
technického průkazu od kolegy s podobným vozidlem, dále pak opět sadu
fotografií, doklad o technickém stavu vozidla - například protokol z STK (tzv.
Technická kontrola na vyžádání), pokud
máte tak původní doklady (např. z ciziny) a doklad o koupi (aby vozidlo nebylo
kradené) a doklad totožnosti.
V každém "kraji" je jedno pracoviště, které se takovouto registrací zabývá, viz
tabulka níže.
Po nějaké době od krajské testace si můžete vyzvednou očekávané RZ a průkazku HV.
Platnost krajské testace historického vozidla musí být každoročně obnovována.
Přihlášení vozidla z veteránského registru na běžný registr vozidel:
Lze získat pro vozidlo na zelených značkách opět značky černé.
Pro takovouto evidenci na běžné evidenci vozidel Vašeho úřadu budete potřebovat:
EKO-POPLATEK při registraci vozidel:
Platí se dle stáří vozidla v různé výši (pro vozidla neplnící ani Euro-1 je
to 10.000
Kč, ty co mají Euro-1 tak 5.000 Kč a Euro-2 platí 3.000 Kč, další Euro už se
neplatí).
V 02/2011 byla prakticky ověřena průchodnost přijetí "malé" tzv. Klubové testace
jako dokladu k odpuštění platby tohoto Eko-poplatku. Přesně dle tehdy platného
doslovného znění příslušných paragrafů vyhlášek.
Eko-poplatek je hrazen pro každé vozidlo pouze jednou. Jeho úhrada se vyznačuje
to velkého technického průkazu a při dalším převodu již úředníci nemají právo
jej vyžadovat.
Zde je k nahlédnutí vyhláška, která tento proces podchycuje v zákonu:
Sbírka zákonů č. 297/2009 - § 37e (96. strana PDF)
http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=5544
Výňatek: Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní
hodnoty emisí EURO 3, a dále v případě historických vozidel podle jiného
právního předpisu 31h) (rozumím tomu jako vozidel se
zelenou značkou a krajskou testací - pozn. BB) a vozidel zapsaných v
registru silničních vozidel, pro která je vydán platný doklad o uznání testování
silničního vozidla na historickou původnost podle jiného právního předpisu31i)
(rozumím tomu jako vozidel s černou značkou, které mají
klubovou testaci - pozn.BB).
a 31h je toto: § 2 odst. 4 zákona č. 56/2001 Sb, což je vozidlo se
zelenou značkou
a 31i je toto: Provozovatel silničního vozidla, které je registrováno v
registru silničních vozidel a které je podle pravidelné technické prohlídky
technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, může požádat o
provedení testování tohoto silničního vozidla.
Kraj | Úřad | Adresa | Telefon | Internet |
Praha | Magistrát hl. města Prahy, odbor dopravně správních činností - registr vozidel | pracoviště Plzeňská 215b, Praha 5 - Motol (objekt stanice technické kontroly) | 257 225 932 257 225 933 |
www.praha-mesto.cz |
Jihomoravský | Magistrát města Brna, odbor dopravy | Kounicova 67 601 67; Brno |
542 174 023 542 174 249 542 174 208 |
www.brno.cz |
Jihočeský | Magistrát města Českých Budějovic | Nám. Př. Otakara II. č. 1 370 92; České Budějovice |
386 804 412 386 804 428 |
www.mestocb.cz |
Pardubický | Magistrát města Pardubic, odbor dopravy | Nám. Republiky 12 530 02; Pardubice, pracoviště Průmyslová 381, Černá za Bory (objekt stanice technické kontroly) |
466 859 370 466 859 372 |
www.město-pardubice.cz |
Královéhradecký | Magistrát města Hradce Králové, správní odbor | Československé armády 419 502 00; Hradec Králové, pracoviště Československé armády 216, Gayerova kasárna - Kavalír B |
495 707 829 495 707 831 495 707 833 |
www.mmhk.cz |
Vysočina | Magistrát města Jihlavy, odbor dopravy | Masarykovo nám. 1 586 28; Jihlava |
567 167 773 567 167 774 567 167 775 |
www.jihlava.cz |
Karlovarský | Magistrát města Karlových Varů, odbor dopravy | Moskevská 21 361 20; Karlovy Vary, pracoviště U spořitelny 2 |
353 118 674 353 118 672 |
www.mmkv.cz |
Liberecký | Magistrát města Liberce, odbor dopravy | nám. Dr. Ed. Beneše 1 460 59; Liberec 1, pracoviště nám. Dr. Ed. Beneše (budova bývalé pošty) |
485 243 845 | www.liberec.cz |
Olomoucký | Magistrát města Olomouce, odbor agendy řidičů a motorových vozidel | kosmonautů 10 779 00; Olomouc |
585 510 429 585 510 427 585 510 426 585 510 427 585 510 470 |
www.olomoucko.cz |
Plzeňský | Magistrát města Plzně, odbor registru vozidel a řicičů | Škroupova 5 306 32; Plzeň, pracoviště U Borského parku 20 (do 18.09.2006 budova DI Policie ČR), nové pracoviště Koterovská 162 (od 19.09.2006) |
378 034 400 378 034 444 378 034 441 378 034 446 |
www.plzen-city.cz |
Středočeský | Městský úřad Kolín, odbor dopravy | Karlovo nám. č. 78 280 12; Kolín I, pracoviště Na Valech 72 |
321 748 120 | www.mukolin.cz |
Moravskoslezský | Magistrát města Ostravy, odbor dopravy | Prokešovo nám. 8 729 30; Ostrava, pracoviště ulice 30. dubna |
974 728 880 | www.mmo.cz |
Ústecký | Magistrát města Ústí nad Labem, odbor dopravy | Velká Hradební 8 401 00; Ústí nad Labem |
475 210 703 | www.mag-ul.cz |
Zlínský | Magistrát města Zlína, odbor dopravy | L. Váchy 602 761 70; Zlín |
577 630 694 577 630 685 577 630 683 577 630 691 |
www.mestozlin.cz |